طراحی اداری, مبلمان اداری, وبلاگ

راهکارهایی برای طراحی مینیمال مبلمان اداری

راهکارهایی برای طراحی مینیمال مبلمان اداری

طراحی مینیمال اداری چیست و چه ویژگی‌ها و مزایایی دارد؟

مدتی است که طراحی مینیمال در انواع طراحی سر و صدای زیادی به پا کرده و عده زیادی نیز خواهانش شده‌اند. از طراحی مینیمال گرفته تا طراحی داخلی خانه و حالا هم طراحی مینیمال مبلمان اداری به دوران اوج خودش رسیده. شاید علت این همه سر و صدا و طرفداران پر و پا قرص را باید در سادگی و زیبایی این سبک دانست. انسان‌های مدرن خسته از شلوغی‌های ذهنی و فکری، خلوتی و سادگی را ترجیح می‌دهند تا کمی در آن به آرامش برسند.

دکوراسیون اداری مینیمال چیست؟

واژه مینیمال یک کلمه انگلیسی به معنی حداقل در تعداد یا مقدار هر چیزی است. طراحی مینیمالیستی نیز با بهره‌گیری از همین معنا، سبک جدیدی را در معماری و طراحی معرفی کرده که در آن خلوت بودن، کم بودن یا به عبارت دیگر حداقل بودن همه چیز حرف اول را می‌زند. شعار طرفداران این نوع طراحی دکوراسیون مبلمان اداری این است: «زیبایی در سادگی است». این طراحی با سادگی خاص خود و با استفاده‌ نکردن از تجملات و عناصر پیچیده، می‌تواند به تمرکز نیز کمک کند و به همین دلیل گزینه مناسبی برای شرکت‌ها و ادارات به شمار می‌رود.

 

تفاوت دکوراسیون اداری مینیمال با دکوراسیون کلاسیک

در دکوراسیون کلاسیک مبلمان اداری تمام تلاش طراح بر زیبا کردن فضا با استفاده از عناصر دکوری است. به همین دلیل شما در یک اتاق با دکوراسیون کلاسیک عناصر دکوری زیادی مانند مجسمه، قاب‌هایی با چوب خراطی شده، آباژور یا لوسترهای طلایی و چشم‌گیر می‌بینید. مبلمان اداری نیز در این نوع دکوراسیون معمولاً بزرگ و به گونه‌ای تجملاتی است. به خصوص که در اکثر اوقات از مبلمان استیل با چوب‌های خراطی شده و پارچه‌های نقش‌دار استفاده می‌شود. رنگ‌ها نیز در این سبک طراحی حرف زیادی برای گفتن دارند. یک اتاق با دکوراسیون کلاسیک مبلمان اداری پر از رنگ و شور و هیجان است.

در نقطه مقابل دکوراسیون مبلمان اداری مینیمال همه چیز ساده و بدون تکلف است. نه تنها عناصر تجملاتی حذف شده‌اند بلکه حتی عناصر کاربردی نیز بسیار کوچک شده و در عین حال طراحی بسیار ساده‌ای دارند. در این سبک از رنگ و نگار خبری نیست و بیشتر رنگ خنثی مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی اگر قابی روی دیوار نصب باشد، یک قاب بسیار ساده خواهد بود.

در تصویر زیر می‌توانید این دو نوع معماری را در فضای مبلمان اداری با هم مقایسه کنید.

در طراحی دکوراسیون مینیمال چه نکاتی باید در نظر گرفته شود؟

علاوه بر سادگی، خلوت بودن فضا، استفاده‌ نکردن از عناصر تزئینی، بهره‌گیری بیشتر از نور طبیعی و… که در مورد هر کدام به تفصیل صحبت خواهد شد، در طراحی دکوراسیون مینیمال مبلمان اداری باید نظم را هم در نظر گرفت. دکوراسیون مینیمال مبلمان اداری یعنی سادگی و خلوت بودن، بنابراین نظم زیادی می‌طلبد تا خلوت بودن فضا حفظ شود. به خصوص در محیط‌های کاری باید روی میزها مرتب و خلوت نگه ‌داشته شوند و حتی‌الامکان از باکس‌های ساده یا کشوهای میز برای دسته‌بندی اوراق استفاده شود.

ویژگی‌های نورپردازی دکوراسیون اداری مینیمال

در دکوراسیون مبلمان اداری مینیمال، چراغ‌ها فقط نقش روشن کردن فضا را به عهده دارند. به عبارت دیگر مانند دکوراسیون کلاسیک مبلمان اداری نباید از چراغ‌ها به عنوان بخشی تزئینی بهره برد. به همین دلیل اغلب اوقات نورهای مخفی، پنل‌های توکار یا لوسترهای مینیمال مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای درک بهتر این موضوع به دو تصویر زیر توجه کنید؛ در یکی از پنل‌های مخفی و در دیگری از لوسترهای مینیمال استفاده شده.

رنگ آمیزی دکوراسیون مینیمال در اداره و دفتر کار

رنگ غالب در طراحی مینیمالیستی رنگ‌های خنثی (سفید، طوسی، مشکی، خاکی) است. زمینه کار به خصوص معمولاً سفید انتخاب می‌شود تا حداقل استفاده از رنگ را در طراحی داشته باشیم. نکته دیگر در زمینه رنگ آمیزی دکوراسیون مینیمال مبلمان اداری عدم استفاده از رنگ‌های براق مثل طلایی یا قرمز براق یا هر چیز براق دیگری است که جلب توجه کند. با در نظر گرفتن سادگی، این اصل کاملاً توجیه خواهد شد.

مبلمان مناسب برای دکوراسیون اداری مینیمال

مبلمان اداری نیز از نظر رنگ باید خنثی و ساده باشند و از نظر اندازه معمولاً کوچک هستند تا فضا را خلوت نشان دهند. حتماً توجه کنید که در دکوراسیون مبلمان اداری مینیمال نباید از پارچه‌های طرح‌دار استفاده شود حتی اگر این طرح فقط چند نقطه باشد. سایر اشیایی که می‌توانند در یک اتاق باشند، در صورتی که جنبه زیبایی دارند و کاربردی نیستند باید حذف شوند. به عبارت دیگر باید سعی شود از حداقل وسایل در اتاق استفاده شود. البته استفاده خیلی کم از یک رنگ غیر خنثی جهت بی‌روح نبودن فضا مانعی ندارد؛ اما توجه داشته باشید که فقط یک رنگ استفاده شود، آن‌هم به مقدار محدود.

مزایای طراحی دکوراسیون مینیمال

تا اینجای کار در طراحی مبلمان اداری گروه صنعتی هیراد به صورت جسته و گریخته از مزایای طراحی دکوراسیون مینیمال تجهیزات اداری به ویژه برای فضاهای اداری گفتیم. اکنون به صورت یک جمع‌بندی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. سادگی دکوراسیون مینیمال باعث تمرکز بیشتر کارمندان روی کار می‌شود.
  2. خلوت بودن و در عین حال سادگی به خصوص در رنگ‌ها حس آرامش را به افراد حاضر در محیط القا می‌کند. بنابراین مشتریان احساس خوشایندی در آن خواهند داشت.
  3. این سبک به دلیل استفاده حداقلی از هر چیزی می‌تواند گزینه خوبی برای فضاهای کوچک باشد.
  4. دکوراسیون مینیمال یک دکوراسیون مبلمان اداری ارزان است که می‌تواند برای شرکت‌های تازه تأسیس یا استارتاپ‌ها مقرون به صرفه باشد.
  5. طراحی مینیمال تجهیزات اداری به خاطر استفاده‌ نکردن از عناصر تجملاتی یا مبلمان پیچیده، به نوعی همه‌پسند نیز هست که اگر این ویژگی را در کنار مدرن بودن آن بگذاریم می‌تواند بهترین گزینه برای یک دکوراسیون مبلمان اداری به شمار رود.

نمونه‌های طراحی اداری مینیمال

نمونه‌ کارهای طراحی اداری مینیمال از شرکت طراحی و تولید مبلمان های اداری و پارتیشن اداری گروه صنعتی هیراد

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *